همه مقالات

تاثیر لامپ های ال ای دی در بهبودی بینایی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا  به نقل از اینوویشن اوریجینز، «رتینیت پیگمنتوزا» یک اختلال مادرزادی چشم است که در افراد بین سن 30 تا 50 سال اتفاق می‌افتد، در آلمان حدود 30 تا 40 هزار نفر و در سراسر جهان، حدود سه میلیون نفر از این بیماری رنج می‌برند.
این بیماری با شب کوری و تنگی میدان دید شروع می‌شود، بینایی به تدریج رو به زوال می‌رود و حتی ممکن است این امر به نابینایی فرد منجر شود.
در دژنراسیون ماکولا، ماکولا(لکه زرد) در شبکیه تخریب می‌شود و این امر باعث می‌شود بینایی بیماران دچار مشکل شود. به عنوان مثال افراد مبتلا به این عارضه در خواندن مشکل دارند.
معمولاً افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا کاملاً نابینا نمی‌شوند. حتی اگر مبتلایان کاملاً نابینا نشوند، کیفیت زندگی آنها به طور قابل توجهی در نتیجه این اختلال بینایی کاهش می‌یابد. هرچه این بیماری‌ها بیشتر پیشرفت کنند، توانایی چشم‌ها برای کنار آمدن با نور کافی محیط کاهش می‌یابد.
محققان آلمانی مرکز Fraunhofer Soest و دانشکده مهندسی برق دانشگاه علوم کاربردی Südwestfalen با استفاده از لامپ‌های ال ای ای که به طور جداگانه کنتراست و مقدار نور آبی در نور را برای هر بیمار تنظیم می‌کنند، امیدوارند که بتوانند بینایی بیماران را بهبود ببخشند.
با تنظیم شدت نور، یعنی کنتراست ایجاد شده و جز آبی طیف نوری، می‌توان عملکرد بصری افراد را بهبود بخشید.
بر این اساس یکی از راه‌های سازگاری این نور استفاده از فیلترهای لبه دار یا مسدود کننده‌های نور آبی است. با این حال، تاکنون محدودیت‌های فنی برای تغییر طیف منابع نوری به ویژه لامپ‌های فلورسنت از این طریق وجود داشته است. اما اکنون دانشمندان
آلمانی می‌خواهند یک راه حل نوینی را به عنوان بخشی از پروژه “MakULA – Make Your Light Adapted“ توسعه دهند.
* ژن‌درمانی یک چشم و بینایی هر دو چشم
پروفسور استفان شوایزر، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه علوم کاربردی وستفالی جنوبی گفت: اکنون تنها لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند. ما می‌توانیم به طور خاص طیف نور ساطع شده آنها را محدود کنیم.»
در اولین گام، دانشمندان می‌خواهند یک لامپ ال ای دی با طیف رنگی سازگار تولید کنند. برای انجام این کار، آنها یک لامپ روشنایی ال‌ای‌دی موجود در بازار را با فیلترهای نوری ترکیب می‌کنند. آنها گفتند که طیف انتشار نور با انتخاب و نصب یک فیلتر مناسب، تنظیم می‌شود تا در نهایت تصور یک رنگ سفید ایجاد شود. در مرحله دوم، طیف انتشار یک لامپ ال ای دی به صورت الکترونیکی سازگارمی‌شود. تغییرات مورد نیاز برای این امر از نظر فنی بسیار بیشتر از نصب فیلتر رنگ است اما پتانسیل و کارایی آن بالاتر است.
ارزیابی کاربرد لامپ در مرکز آموزش حرفه‌ا LWL انجام خواهد شد. کریستوف مارکت ، رئیس مرکز آموزش حرفه‌ای LWL گفت: از یک نمونه برای بررسی تأثیر ویژگی‌های فرکانس مختلف نور بر میزان بینایی، حساسیت کنتراست و تحمل استرس بصری در افراد مبتلا استفاده خواهد شد. آزمایش چشم و اندازه گیری‌ها با استفاده از نمودارهای آزمون بینایی تحت نورهای مختلف تغییر داده شده انجام خواهد شد. به گفته محققان، بسته به اختلال یا پیشرفت بیماری، محیط مجهز به این نورها باید سبب بهبودی مبتلایان شده و از رنج آنها بکاهد.
بنیاد “Waldtraut و Sieglinde Hildebrandt“ بودجه (10 هزار یورو) این پروژه را تامین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *